Het leven zoals het is ... op Instagram?

Instagrammers (en ook YouTubers) zijn hot bij kinderen en jongeren. Namen als Enzoknol, Pewdiepie of Gamemeneer vormen op de speelplaats heel regelmatig het gespreksonderwerp. Ze zijn echte helden en waar kinderen vroeger droomden van een carrière als voetballer of dierenarts staat ‘vlogger’ of ‘YouTuber’ of Instagrammer momenteel zeer hoog aangeschreven als droomberoep.

Vroeger sierden posters van muzikanten en sporters de muren van de tienerkamers. Meer en meer worden vloggers en andere influencers de helden van onze jeugd.

Wat je zeker moet weten?

Instagram is een app voor op je smartphone of tablet. Het is een sociaal netwerk waarmee je foto’s of video’s kan delen. Je hebt accounts over onderwerpen zoals auto’s, eten, make-up, bands ... maar net zo goed zijn er accounts die een plakboek vol herinneringen zijn.

Instagram is heel populair bij 12-18 jarigen. Maar liefst 79% heeft een Instagram account waarvan 73% dagelijks 'hartjes' uitdeelt.

De opkomst van selfies en het gebruik van hashtags (#) als een manier om snel foto’s over een bepaald onderwerp terug te vinden, droegen bij aan het succes van Instagram.

Instagram is populair omdat je er  op een eenvoudige, snelle manier foto's mee kan bewerken en filters kan gebruiken. Een filter is als een speciaal effect, je maakt er je foto zwart/wit, sepia, flou of juist scherper mee. Jongeren gaan hier creatief mee aan de slag en zullen zelden een foto publiceren zonder de gepaste filter. Ook het gebruik van hashtags (#), (een manier om snel foto’s over een bepaald onderwerp terug te vinden) en de opkomst van selfies, droegen bij aan het succes.

Influencers zijn rolmodellen die veel volgers hebben online en zo invloed uitoefenen op hun volgers. Ook op Instagram zijn er heel wat influencers te vinden. Ze gebruiken hun bekendheid soms om reclame te maken, bijvoorbeeld door een kledingstuk van een bepaald merk te dragen, een merkdrankje te drinken of op reis te gaan naar een bepaald hotel ... Dit soort reclame is voor kinderen - maar zelfs ook voor volwassenen - soms moeilijk te herkennen. Soms gebruiken influencers trefwoorden om aan te duiden dat ze reclame maken. 

#reclame #ad #adv #advertisment #sponsored #ambassador

Net zoals je op Facebook iets 'leuk' kan vinden door je duim op te steken, kan je 'hartjes' uitdelen op Instagram.

Naast de 'gewone' Instagram feed zijn er ook 'stories' of 'verhalen'. Mensen delen zo foto's en video's van die dag via een slideshow: 'mijn verhaal'. Je kan de foto's ook bewerken door tekst toe te voegen of met verschillende kleuren te tekenen. Wil je dat jouw verhaal langer dan 24 uur online blijft? Voeg die dan toe als 'hoogtepunt'.

#nofilter (bij een foto die je onbewerkt, zonder filter post)

#tbt (throwback thursday, beelden uit de oude doos)

#latergram (een post die je een paar dagen na een gebeurtenis pas post)

#dtv (ook voluit #durftevragen, met een vraag, iets waar je naar opzoek bent)

Een Instagram account staat standaard op openbaar ingesteld. Als je niet wil dat iedereen jouw foto's ziet, kan je via de instellingen je account op privé instellen.

Aan de slag!

Vraag aan je leerlingen wie er een Instagram account heeft. Hoeveel volgers hebben de kinderen van jouw klas in totaal? Wie post er regelmatig iets op zijn 'verhaal'?

1. Bekijk de aflevering

In deze aflevering van @Elindo gaat op zoek naar een antwoord op de vraag van Nannoo: Wanneer mag je jezelf een influencer noemen? Hoe je meer volgers krijgt op Instagram kom je te weten van Louka.

2. Debat: Instagram werkt zo!

3. Quiz: Wat weet jij over influencers?

4. Opdrachten: Zoek die reclame!